قالپاق و نقش آن در خودرو

 

       

پاره ای از ایرادهای خودرویی بسیار ساده و روش برطرف کردن آن ها نیز آسان است. “تعمیرکار خود باشید” با بیان ساده شما را به رفع مشکل پیش آمده دعوت و تا زمان رفع مشکل مرحله به مرحله راهنمایی می کند.

           

قالپاق ها از همان روزهای ابتدایی خلق درشکه برای حفاظت مرکز چرخ از ورود رطوبت و گرد و خاک استفاده می شد. این مفهوم با گذر زمان پیشرفت کرد و به شکل امروزی آن رسید.

 

               

       

                 

 

تفاوت قالپاق چرخ با قالپاق مرکزی

           

در خودروهای دارای رینگ های فولادی دو نوع و در خودروهای دارای رینگ های اسپرت تنها یک نوع قالپاق وجود دارد.

           

 خودروهای رینگ فلزی استاندارد همانند خودروهای رینگ اسپرت دارای یک قالپاق مرکزی در وسط لاستیک خودرو هستند که وظیفه آن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به بلبرینگ مرکزی چرخ و گریس موجود در آن است. اما خودروهای رینگ فولادی استاندارد، یک قالپاق دیگر معادل با قطر داخلی رینگ یا کوچکتر، معمولا از جنس پلاستیک یا گاها فلز دارند که وظیفه آنها در درجه اول حفظ زیبایی و سپس جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک به داخل پیچ های چرخ است. اما وظیفه کدام یک از این دو حیاتی تر است؟

           

           

نبود قالپاق مرکزی چرخ که اتفاقا به شدت در جای خود محکم شده است، موجب نفوذ آب و گرد و خاک به درون روان کننده بلبرینگ مرکزی چرخ می شود که باعث افزایش سایش و  خرابی زودهنگام توپی چرخ می شود که معمولا قطعه ای گران قیمت است.

                      

اما نبود قالپاق لاستیک در بسیاری از موارد حتی می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد چرا که بسیاری از قالپاق های پلاستیکی بیشتر جلوه تزئیناتی و زیبایی دارند و در بسیاری از موارد ضمن جلوگیری از ورود رطوبت و گرد و خاک، از آمد و شد جریان هوا نیز جلوگیری کرده و در نتیجه ترمزها دیرتر خنک می شوند.

               

از طرف دیگر، وجود آلودگی روی پیچ چرخ ها به سادگی قابل شست و شو و برطرف شدن است.

           

               

اگر قالپاق مرکزی گم شد چه کنیم؟

           

قالپاق مرکزی چرخ خودروهای مختلف در بازار و از سوی نمایندگی آنها به فروش می رسد. با تهیه یک قالپاق فابریک باید نسبت به شست و شو کامل توپی چرخ و گریس درون آن اقدام کنید چرا که وجود رطوبت یا خاک درون گریس به سرعت بلبرینگ را فرسوده می کند. 

           

پس از شست و شو توپی و زدودن همه گریس های قدیمی باید گریس نو از نوع به اصطلاح نسوز را به درون توپی وارد کنید. پس از پر کردن توپی از گریس، قالپاق مرکزی نو را با ضربه در جای خود محکم کنید.

نظافت داخل توپی و تعویض گریس آن در بازه های مشخص اجباری است در غیر این صورت شنیدن صدای جیر جیر و اصطکاک از چرخ ها مخصوصا در پیچ ها و خرابی توپی اجتناب ناپذیر است.

       

    در تاپیک کالا لوازم یدکی و جانبی خودرو خود را جستجو و تهیه نمایید