تاثیر ریمپ بر سیستم ترمز ABS2023-12-01

ترمز ABS چیست؟ همه چیز درباره این سیستم ایمنی خودرو + 7 مزیت مهم آن

در شرایط جوی نامساعد مانند باران، برف یا جاده‌های یخ‌زده، سیستم ترمز خودرو باید به‌درستی عمل کند تا امنیت راننده و سرنشینان حفظ شود. در این بخش، راهکارهایی برای استفاده بهینه از ترمز در شرایط مختلف جوی ارائه شده است تا بتوانید کنترل بهتری بر خودرو داشته باشید. برای اینکه سیستم ترمز مناسبی را برای خودروی خود انتخاب کنید، باید نیازهای خود را با انواع سیستم‌های موجود بسنجید. به‌عنوان‌مثال، اگر در جاده‌های شهری و پر ترافیک رانندگی می‌کنید، ممکن است ترمزهای دیسکی یا ABS برای شما مناسب‌تر باشند. اما در جاده‌های خارج از شهر و با سرعت بالا، سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند ترمزهای الکترونیکی می‌توانند کنترل بهتری فراهم کنند. سیستم ترمز خودرو، مهم‌ترین بخش ایمنی آن است و سلامت این سیستم تأثیر بزرگی در رانندگی امن و بدون حادثه دارد.

  • از آنجایی که انتقال نیرو توسط روغن ترمز هیدرولیک صورت می گیرد، بنابر این خالی شدن مخزن آن می تواند خطرساز باشد.
  • {
  • ترمزهای الکترونیکی چگونه عمل می‌کنند و چه تفاوت‌هایی با ترمزهای معمولی دارند؟ در این بخش، به این سوالات پاسخ می‌دهیم.
  • |}
  • این سیستم با استفاده از سنسورها، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) و پمپ‌های هیدرولیکی فشار ترمز را به طور دقیق تنظیم می‌کند.
  • {
  • گاهی اوقات پیش می آید که سنسور سالم است و دلیل روشن شدن چراغ چک، پارگی سیم یا جرم گرفتگی آن است.
  • |}{
  • اگر ECU تشخیص دهد که یکی از چرخ‌ها نسبت به دیگر چرخ‌ها در حال کاهش سرعت یا قفل شدن است، وارد عمل می‌شود.
  • |}
  • عوامل مختلفی در عمر مفید لنت ترمز نقش دارند که جلوتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

هنگامی که چرخ‌ها قفل می‌شوند، اصطکاک تایر با سطح جاده کاهش یافته و خودرو دچار لغزش می‌شود. این وضعیت ممکن است باعث از دست رفتن کنترل خودرو شود و خطر تصادفات را افزایش دهد. سیستم ABS با تنظیم فشار ترمز، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری کرده و ایمنی خودرو را به طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یا سیستم ترمز ضد قفل، یکی از نوآوری‌های مهم در صنعت خودرو است که به طور گسترده در بهبود ایمنی وسایل نقلیه نقش‌آفرینی کرده است. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری شدید یا در شرایط جاده‌ای لغزنده، به راننده امکان می‌دهد تا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد. ترمز ABS برای نخستین بار در دهه ۱۹۷۰ میلادی به منظور افزایش ایمنی خودروها معرفی شد و امروزه یکی از ویژگی‌های استاندارد در بسیاری از وسایل نقلیه است.

منظور از دادن حفظ هدایت خودرو به راننده این است که در هنگام ترمزگیری شدید، راننده بتواند از سیستم فرمان استفاده کند و در صورت امکان، خودرو را به مسیری مناسب هدایت نماید تا از بروز تصادف و آسیب‌دیدگی جلوگیری نماید. پیش از آنکه بخواهیم تاثیر ریمپ را بر روی ترمز خودرو بررسی کنیم، باید در درجه اول از سلامت پمپ ترمز ، بوستر و شلنگهای مربوطه خودرو مطمئن باشید. در صورتیکه بیش از ده سال از عمر خودروی شما گذشته و سیستم ترمز نسبت به سابق دارای ضعف است، بهتر است به یک بوسترسازی مراجعه کنید تا قطعات این سیستم را بررسی کنند. وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، لنت های ترمز روی دیسک چرخ ها فشرده می شوند و باعث توقف چرخش چرخ ها می گردد. ترمزهای احیاکننده در خودروهای برقی و هیبریدی استفاده می‌شوند و به‌طور خاص برای کاهش مصرف انرژی طراحی شده‌اند. این سیستم در هنگام ترمزگیری، انرژی جنبشی خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و به باتری خودرو باز می‌گرداند.

قفل‌شدن چرخ‌های جلو موجب از دست رفتن کنترل فرمان می‌شود، به عبارت دیگر چنانچه چرخ‌های جلوی خودرو قفل شوند، اگر راننده فرمان را به چپ و راست حرکت دهد، خودرو از فرمان پیروی نکرده و در جهتی که فرمان توسط راننده چرخیده است، حرکت نمی‌کند. جالب است که بدانید  سیستم ترمز ضد قفل یا همان ABS به فرمان پذیری بهتر خودرو هم کمک می کند. برای درک بهتر سیستم ای بی اس، ابتدا باید ارتباط فرمان پذیری و ترمزگیری را درک کنیم. علت اصلی و شایع روشن شدن چراغ چک ترمز ای بی اس، خرابی و بروز نقص در سنسورهای چرخ هاست. برای اینکه متوجه شوید دقیقا کدام حسگر و سنسور ایراد پیدا کرده است، باید از دستگاه دیاگ کمک بگیرید.

اما این سیستم‌ها دقیقا چه کار می‌کنند و تجهیز خودروی ما به آن‌ها تا چه اندازه اهمیت دارد؟ اصلا خودرویی که از این فناوری‌ها استفاده می‌کند چه برتری‌هایی دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. اما پیش از اینکه بخواهیم با سیستم‌های کمکی ترمز آشنا شویم باید شیوه کارکرد ترمزها را بشناسیم. با پیشرفت علم و با کمک  ای بی اس می توانید خودرو را در شرایط اضطراری به درستی هدایت کنید و همچنین با توجه به اینکه چرخ‌های خودرو قفل نمی شوند، خط ترمز کاهش می یابد. یعنی مقدار فاصله ای که  خودرو پس از فشردن پدال ترمز طی می کند بسیار کمتر است و این امر از بروز تصادف احتمالی جلوگیری می کند. امروزه سیستم ترمز ضد قفل تقریباً در تمام خودروهای مدرن استفاده می شود.هدف از طراحی این سیستم پیشگیری از لیز خوردن و به هم خوردن تعادل خودرو در اثر ترمز شدید جلوگیری می کند. این مورد خیلی کم اتفاق می افتد اما به هر حال، گاهی ممکن است دلیل روشن شدن چراغ چک سیستم ترمز ABS خرابی و مشکل در ماژول کنترل ای بی اس یا همان کامپیوتر ABS باشد که نیاز به تعمیر یا تعویض خواهد داشت.

در مسیرهای بسیار یخ‌زده یا برفی، ABS ممکن است عملکرد متفاوتی داشته باشد و زمان توقف بیشتر شود، اگرچه کنترل خودرو همچنان بهتر از ترمزهای معمولی خواهد بود. سنسورهای سرعتسنسورهای سرعت نقش مهمی در ABS ایفا کرده و به طور مداوم بر سرعت هر چرخ نظارت می‌کنند. حسگرهای غیرفعال از یک میدان مغناطیسی ناشی از یک آهنربای ثابت استفاده می‌کنند، در حالی که حسگرهای فعال از یک منبع انرژی خارجی برای تولید یک میدان مغناطیسی مشابه استفاده می‌کنند. انتخاب یک مرکز تخصصی برای ریمپ ایسیو، تصمیمی بسیار حساس است که باید با دقت و توجه به جزئیات انجام شود. با رعایت نکات مطرح‌شده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که خودرو شما به‌درستی ریمپ شده و از مزایای آن بهره‌مند خواهید شد بدون اینکه به قطعات خودرو آسیبی وارد شود یا با مشکلات قانونی مواجه شوید.

تضمین ایمنی در مسافت‌های طولانی

علاوه بر این، بررسی فیزیکی اجزای سیستم مانند سنسورها، سیم‌کشی‌ها و اتصالات نیز بخش مهمی از فرایند عیب‌یابی است. گاهی اوقات، مشکلات ساده‌ای مانند قطعی سیم یا آلودگی سنسورها می‌تواند باعث اختلال در عملکرد سیستم ABS شود. ترمز ABS به راننده امکان می‌دهد حتی هنگام ترمزگیری شدید نیز خودرو را در مسیر دلخواه هدایت کند. مدل چهار کاناله دقیق‌ترین عملکرد را ارائه می‌دهد، در حالی که مدل‌های ساده‌تر برای کاهش هزینه‌ها طراحی شده‌اند. پمپ تحت کنترل ECU کار می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که فشار روغن ترمز برای عملکرد بهینه ترمز در سطح مناسبی قرار دارد.

چرا موتور اتوبوس در عقب بدنه نصب شده است؟

همچنین از یک پمپ الکتریکی بسیار قوی که ساختار آن به‌صورت پیستونی است، استفاده کرده‌اند تا با به‌کارگیری از آنها، روغنی را که دارای فشار بسیار زیادی است و در پشت سیلندر چرخ قرار گرفته است، مکش نماید. با اضافه‌شدن یک کامپیوتر و مجموعه سنسور سرعت چرخ‌ها به سیستم ترمز خودرو، مجموعه سیستم ترمز خودرو به شکل زیر توسعه خواهد یافت، در این سیستم، سرعت هر چرخ، در هر لحظه توسط سنسور سرعت چرخ‌ها و کامپیوتر سیستم ABS رصد خواهد شد. شکل فوق، سمت چپ نشان دهنده یک خودرو است که فاقد سیستم ABS بوده لذا در هنگام ترمز ناگهانی، چرخ‌های خودرو قفل شده و منجر به‌تصادف شده است. همچنین در شکل سمت راست، خودرو دارای سیستم ABS بوده و راننده مهارت و تمرکز لازم را داشته است لذا در هنگام ترمزگیری شدید، قادر بوده است تا خودرو را به‌درستی هدایت نماید و از بروز حادثه جلوگیری نماید. اگر راننده مهارت و تمرکز لازم را دارا نبود و یا مکان و مسیر مناسبی وجود نداشت، هیچ ضمانتی برای اینکه تصادف و یا حادثه‌ای بروز ننماید، وجود نداشت. همان‌طور که در جدول فوق مشاهده کردید، زمان تعویض لنت ترمز تنها تابع مسافت پیموده شده با خودرو نیست.

فرنام خودرو یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه فروش اقساطی خودرو است، اما به واسطه ثبت معاملات بسیار و با تکیه بر اعتماد مشتریانش توانسته با تجربه و دانش کافی، خدمات فروش اقساطی خودرو را به هموطنان سراسر کشور عرضه کند. همچنین می توانید با مطالعه مطالب این وبسایت، هر چه بیشتر بر دانش خودرویی خود اضافه کنید. اگر می خواهید درست مانند یک تعمیرکار حرفه ای از خودرو خود مراقبت کنید و بر عمر آن بیافزائید، حتما مطالب وبلاگ امدادیاب هوشمند را دنبال کنید. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

تفاوت انواع سیستم‌های ترمز در شرایط مختلف رانندگی

فرنام خودرو با ارائه راهکارهای جامع و تخصصی در زمینه سیستم‌های ترمز، همواره در کنار شماست تا تجربه‌ای امن و بی‌دغدغه از رانندگی را برایتان فراهم کند. این سیستم با ایجاد مقاومت در برابر چرخش چرخ‌ها، سرعت خودرو را کاهش می‌دهد یا آن را متوقف می‌کند. با آشنایی با اهمیت سیستم ترمز و توجه به نگهداری و عملکرد درست آن، می‌توانید از ایمنی بیشتری در رانندگی بهره‌مند شوید. با شناخت درست از نحوه عملکرد این سیستم و استفاده صحیح از آن، رانندگان می‌توانند به طور قابل توجهی ایمنی خود و سرنشینان را افزایش دهند. همچنین، نگهداری و مراقبت منظم از ترمز ABS به عملکرد بهینه آن کمک می‌کند و از وقوع مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند. با در نظر گرفتن نکات مطرح شده در این مقاله، می‌توانید از مزایای ترمز ABS به بهترین شکل بهره‌برداری کنید و از سفرهای ایمن‌تری لذت ببرید.

سیستم ABS: چگونه عملکرد آن ایمنی خودرو را تضمین می‌کند؟

برای جلوگیری از این وضعیت و برای اینکه هیچ یک از چرخ‌ها قفل نشوند، باید از افزایش فشار در پشت سیلندر چرخ‌ها جلوگیری نمود. این کار باید در زمان بسیار کوتاهی انجام شود لذا لازم است تا سیستم خیلی سریع عمل نماید. ترمز ای بی اس چگونه کار می کند؟در این مقاله به معرفی سیستم ترمز ضدقفل ABS ، نحوه کارکرد آن ؛ تاثیر ترمز بر فرمان پذیری و علائم خرابی آن خواهیم پرداخت. جالب است بدانید پیش از آنکه این سیستم توسط مرسدس بنز و جنسن موتورز به صورت استاندارد روی محصولاتشان نصب گردد، سالها قبل تر در صنعت هوایی مورد استافده قرار می گرفت. اگر سیستم ABS به درستی عمل نکند و چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری قفل شوند، به این معنی است که ABS وظیفه خود را انجام نمی‌دهد و باید سریعاً توسط یک مکانیک متخصص بررسی شود.

راهکارهای رفع مشکل چراغ ABS

در نتیجه، راننده قادر خواهد بود کنترل خودرو را حفظ کند و از خطرات احتمالی مثل چرخش جلوگیری شود. این سنسورها سیگنال الکتریکی را به نسبت مستقیم با سرعت چرخ تولید می‌کنند که متعاقباً به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) منتقل می‌شود. در صورتی که ECU اختلاف قابل توجهی در سرعت چرخ‌ها تشخیص دهد، یک واکنش اصلاحی را برای تنظیم قدرت ترمز آغاز می‌کند و در نتیجه از قفل شدن چرخ جلوگیری می‌کند. هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، سنسورهای سرعت روی هر چرخ، داده‌های مربوط به سرعت چرخش را به ECU ارسال می‌کنند. اگر ECU تشخیص دهد که یکی از چرخ‌ها نسبت به دیگر چرخ‌ها در حال کاهش سرعت یا قفل شدن است، وارد عمل می‌شود.

این ویژگی به خصوص در مقایسه با سیستم‌های ترمز سنتی و حتی برخی از سیستم‌های پیشرفته‌تر مانند CBS (Combined Braking System) که بیشتر در موتورسیکلت‌ها استفاده می‌شود، برتری‌های خاصی دارد. سیستم ABS برای عملکرد صحیح به فشار هیدرولیکی کافی نیاز دارد که از طریق مایع ترمز تأمین می‌شود. اگر سطح مایع ترمز کاهش یابد، فشار مورد نیاز برای عملکرد سیستم ترمز کافی نخواهد بود و چراغ ABS روشن می‌شود. ترمز ABS (Anti-lock Braking System) سیستمی در خودرو است که از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری جلوگیری می‌کند و کنترل خودرو را بهبود می‌بخشد. ECU که با الگوریتم‌های پیچیده کدگذاری شده است، جنبه‌های متعددی مانند سرعت خودرو، سرعت چرخش چرخ و سرعت کاهش سرعت را در نظر می‌گیرد تا کارایی ترمز را تضمین کند. علاوه بر این، ECU با سایر سیستم‌های خودرو، از جمله ماژول کنترل موتور ارتباط برقرار می‌کند تا عملکرد و ایمنی کامل خودرو افزایش پیدا کند.

این سیستم به رانندگان اجازه می‌دهد تا کنترل فرمان را حفظ کنند، ثبات خودرو را افزایش داده و خطرات تصادف را کاهش دهند. در جمع‌بندی، انتخاب سیستم ترمز مناسب برای هر خودرو نقش کلیدی در ایمنی و عملکرد آن دارد. بسته به نوع خودرو، شرایط رانندگی و نیازهای خاص، سیستم‌های ترمز مختلفی از جمله دیسکی، کاسه‌ای، ABS، الکترونیکی و احیاکننده می‌توانند بهترین گزینه‌ها باشند. خودروهای شهری کوچک به سیستم‌های ساده‌تر با هزینه نگهداری کمتر نیاز دارند، در حالی که خودروهای بزرگ و سنگین یا SUV‌ها با سیستم‌های پیشرفته‌تری مانند ترمزهای دیسکی و ABS به عملکرد بهتر دست پیدا می‌کنند. از سوی دیگر، خودروهای برقی از سیستم‌های احیاکننده بهره‌مند می‌شوند که به ذخیره انرژی کمک می‌کند. با توجه به نیازهای خاص خود و شناخت کامل سیستم‌های ترمز، می‌توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید که امنیت شما و سرنشینان خودرو را تضمین می‌کند.

با حفظ اصطکاک بین چرخ‌ها و جاده، راننده بهتر می‌تواند کنترل خودرو را حفظ کند. سیستم ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری در صنعت خودروسازی است که تأثیر قابل‌توجهی بر ایمنی رانندگی داشته است. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری ناگهانی، کنترل و پایداری خودرو را افزایش می‌دهد. در این بخش به بررسی مزایای سیستم ترمز ABS در شرایط مختلف جاده‌ای و تأثیر آن بر ایمنی و عملکرد خودرو می‌پردازیم. در جاده‌های مرطوب، خطر لیز خوردن ماشین به اطراف و از دست دادن کنترل بیشتر است. ترمز ABS در این شرایط به طور موثر عمل کرده و با تنظیم فشار ترمزها، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند، که این امر به بهبود کنترل و کاهش خطرات مرتبط با ترمزگیری در جاده‌های لغزنده کمک می‌کند.

اگر سیستم ABS به‌صورت نادرست کار کند یا چراغ هشدار آن به‌طور مداوم روشن بماند، ممکن است نیاز به بررسی تخصصی ECU توسط یک مکانیک باشد. از آنجایی که انتقال نیرو توسط روغن ترمز هیدرولیک صورت می گیرد، بنابر این خالی شدن مخزن آن می تواند خطرساز باشد. در بیشتر شرایط، بله؛ اما در جاده‌های شنی یا یخی ممکن است فاصله توقف کمی افزایش یابد، در حالی که کنترل خودرو بهبود می‌یابد. فاصله توقف کوتاه‌ترABS به خودرو کمک می‌کند تا در فاصله کمتری نسبت به ترمزهای معمولی توقف کنید، این ویژگی به خصوص در مواقع اضطراری یا جاده‌های خیس و لغزنده مهم است. ریمپ ایسیو (ECU remapping) به‌عنوان یکی از روش‌های بهینه‌سازی و تیونینگ خودروها، می‌تواند تأثیرات زیادی بر عملکرد موتور و بهبود ویژگی‌های رانندگی داشته باشد. اما این فرآیند، مانند سایر تغییرات در خودرو، با قوانین و استانداردهای خاصی در ارتباط است.

{

علائم خرابی رادیاتور خودرو چیست؟

|}

برای دستیابی به بهترین میزان چسبندگی میان تایر و سطح جاده، حد مشخصی از لغزش می‌بایست وجود داشته باشد. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. وظیفه حلقه مغناطیسی این است که با چرخیدن چرخ موجب ایجاد سیگنال روی سنسور می شود. در واقع، هر چهار چرخ باید دقیق باشند، به این معنی که هر چهار لاستیک باید با سرعت یکسانی بچرخند و شایع ترین علت این خرابی حلقه مغناطیسی آسیب دیده توسط گرد و خاک است. سوالی که پیش می آید این است که اساسا روشن بودن چراغ ABS خطرناک است و نیاز است که خودرو متوقف شود و اینکه چه اقداماتی در جهت رفع این عیب و مشکل باید انجام گیرد.

{

افزایش هزینه

|}

در حالت ترمزگیری شدید و ناگهانی، حتی یک راننده ماهر نیز امکان واکنش لازم برای بکار بردن نیروی ترمزی مناسب را نخواهد داشت. چسبندگی خیلی زیاد نیز پیامدهای بد و نامطلوبی دارد، به طور مثال اگر میزان باد لاستیک‌های خودرو کم باشد، میزان چسبندگی بیش از اندازه، زیاد می‌شود و لاستیک و قطعات سیستم فرمان آسیب‌دیده و مصرف سوخت نیز افزایش می‌یابد. برای اینکه بفهمید کدام فیوز خراب است، باید جعبه فیوز را در خودروی خود پیدا کنید که اغلب در زیر کاپوت قرار دارد. به محض اینکه جعبه فیوز را پیدا کردید، فیوز معیوب را تعویض می کنید و همه چیز تمام است. توجه داشته باشید گاهی پارگی سیم سنسور یا جرم گرفتن آن یا زیاد شدن فاصله از تریگر (دندانه های پشت توپی چرخ) می تواند موجب روشن چراغ اخطار بشود ولی سنسور سالم باشد. ممکن است که در اثر مرور زمان سوکت های سنسورها سولفاته یا کثیف شوند یا به طور کلی فرسوده و خشک شوند.

{

آیا رانندگی با چراغ ای بی اس روشن ایمن است؟

|}

این سیستم که در مقایسه با ABS، EBD و BA از اجزای بیشتر و پیچیده‌تری برخوردار شده، پیش از برخورد با مانع به راننده هشدار هم می‌دهد اما اگر راننده آن‌ها را نادیده بگیرد، خود وارد عمل خواهد شد. به غیر از اینکه کامپیوتر سیستم ABS، همواره در حال رصد سرعت هر یک از چرخ‌ها است، هیچ فعالیت دیگری انجام نمی‌دهد و هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید. در تصویر فوق، خودروئی که فاقد سیستم ABS بوده است، در هنگام ترمز شدید دچار قفل‌شدن چرخ‌ها شده و به خودروی جلوی خود برخورد نموده است، خط ترمز این خودرو نشان دهنده این است که اتفاق به‌صورت ناگهانی به وقوع پیوسته است. قفل‌شدن چرخ‌های عقب خودرو پیامدهای بسیار بیشتری نسبت به قفل‌شدن چرخ‌های جلو دارد، به عبارت دیگر دامنه آسیب‌دیدگی خودرو و آنچه در اطراف آن وجود دارد، بسیار بیشتر از صدمات وارد شده در مقایسه با قفل‌شدن چرخ‌های جلو خودرو است. منظور از چسبندگی، نوع خاصی از اصطکاک بین خودرو و سطح جاده است، چسبندگی ناشی از فشار خودرو است که لاستیک‌ها را به سطح جاده می‌چسباند. چسبندگی به‌منظور توقف، کاهش سرعت و تغییر جهت (مخصوصاً تغییر جهت ناگهانی) ضروری است.

حلقه مغناطیسی باعث سیگنال دهی به سنسور چرخ می شود که اصلی ترین دلیل خرابی آن، گرد و خاک گرفتن آن است که مانع از ایجاد سیگنال می شود. گاهی اوقات پیش می آید که سنسور سالم است و دلیل روشن شدن چراغ چک، پارگی سیم یا جرم گرفتگی آن است. در این بخش، نشانه‌هایی که ممکن است نشان‌دهنده وجود مشکل در ترمز باشند و روش‌هایی برای رفع این مشکلات ارائه شده است. در این بخش، به بررسی تفاوت‌ها و ویژگی‌های هر سیستم در شرایط جاده‌ای متفاوت و نحوه انتخاب سیستم مناسب بر اساس شرایط رانندگی می‌پردازیم. در کنار این موارد باید به یک نشانه تخصصی نیز اشاره کنیم که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

سیستم‌های ترمز ABS کنترل بهتر فرمان و تنظیم خودکار فشار ترمز را ارائه می‌دهند. برعکس، سیستم‌های غیر ABS به پمپاژ دستی ترمز در شرایط ترمز اضطراری نیاز دارند. ترمز ABS با ارائه فناوری پیشرفته‌ای که امکان ترمزگیری ایمن و کنترل‌شده را فراهم می‌کند، نقش غیرقابل انکاری در کاهش حوادث جاده‌ای ایفا کرده است. این سیستم یکی از ارکان اصلی ایمنی خودروهای مدرن است که با کاهش خطرات ناشی از قفل شدن چرخ‌ها، به بهبود تجربه رانندگی و ایمنی سرنشینان کمک شایانی کرده است. کار این فناوری، استفاده از نهایت پتانسیل سیستم ترمزگیری درحال درگیری ABS است.

این قوانین ممکن است از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد و به‌ویژه در رابطه با مسائل محیط زیستی، ایمنی و تأثیرات بر آلایندگی خودروها، در نظر گرفته شود. در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، سیستم ABS به مرور در بسیاری از خودروها به یک استاندارد تبدیل شد. شرکت‌های مختلف خودروسازی، از جمله بی‌ام‌و، تویوتا و فورد، نسخه‌های بهینه‌شده این فناوری را در محصولات خود به کار گرفتند. پیشرفت‌های فناوری در این دوره باعث شد سیستم ABS عملکرد بهتری داشته باشد و با دیگر سیستم‌های ایمنی مانند ESP (کنترل پایداری الکترونیکی) یکپارچه شود. اگر راننده مهارت و تمرکز لازم را در هنگام ترمزگیری شدید نداشته باشد و نتواند خودرو را به مسیر و یا محلی مناسب هدایت نماید، سیستم ABS نمی‌تواند مفید باشد و امکان جلوگیری از بروز حادثه وجود ندارد.

Contact Us
در ارومیه کجاست؟
Email: acrotic.info@gmail.com
Phone: 09145622900
iran
, , iran

هر نوع ایرادی در اتصالات سوکت ها می تواند باعث قطع جریان شود و ارتباط با ECU را قطع نماید. خودروهای مجهز به ترمز ABS به دلیل تجهیزات پیشرفته و پیچیده‌تر، معمولاً قیمت بالاتری دارند. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد. ناگفته نماند که نظرات و تجربیات شما همراهان گرامی برای ما ارزشمند است و با به اشتراک گذاری آنها با ما ، کار مگز را در این مسیر جذاب همراهی خواهید کرد.

عملکرد سیستم ترمز ABS یک فرآیند پیچیده و دقیق است که در کسری از ثانیه انجام می‌شود. این سیستم با استفاده از سنسورهای پیشرفته سرعت چرخش هر چرخ را به طور مداوم اندازه‌گیری می‌کند. زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد واحد کنترل الکترونیکی (ECU) داده‌های دریافتی از سنسورها را تحلیل می‌کند تا احتمال قفل شدن چرخ‌ها را تشخیص دهد. سیستم ترمز ABS با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید، نه تنها به حفظ پایداری و کنترل خودرو کمک می‌کند، بلکه خطر تصادفات ناشی از لغزش یا انحراف را نیز کاهش می‌دهد. ترمز ABS نشان می‌دهد که پیشرفت‌های فناورانه چطور می‌توانند به بهبود زندگی روزمره و کاهش خطرات کمک کنند.

این قطعات با هم کار می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که سیستم ABS تا حد امکان کارآمد عمل می‌کند، ایمنی راننده را بهبود می‌بخشد و به آنها کنترل بیشتری در شرایط اضطراری می‌دهد. ABS به طور مداوم سرعت هر چرخ را کنترل می‌کند و نیروی ترمز اعمال شده برای هر یک را به طور جداگانه تعدیل می‌کند. یکی دیگر از جنبه‌های مثبت ریمپ ایسیو، امکان سفارشی‌سازی تنظیمات موتور بر اساس ترجیحات راننده است. به‌عنوان مثال، اگر راننده علاقه‌مند به رانندگی اسپرت باشد، تنظیماتی برای افزایش شتاب و قدرت ارائه می‌شود. در مقابل، برای کسانی که به راندمان سوخت اهمیت بیشتری می‌دهند، ریمپ می‌تواند بر کاهش مصرف سوخت متمرکز شود. ایده اولیه ترمز ABS به دهه ۱۹۲۰ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که برای اولین بار در هواپیماها استفاده شد.

{

هزینه‌های اولیه ریمپ ایسیو

|}

اگر در شهر کرج ساکن هستید می توانید از مطلب بهترین مرکز تیونینگ در کرج دیدن فرمایید. یکی از روش‌ها مانند آنچه در شکل زیر نمایش داده شده است، بدین صورت است که صفحات آهنربائی بر روی بلبرینگ‌ها قرار می‌گیرد و یک سنسور در مقابل آن نصب می‌شود تا اطلاعات سرعت چرخ را به کامپیوتر ABS ارسال نماید. این در حالی است که راننده خودروئی که دارای ABS است، مهارت کافی و تمرکز لازم را داشته و در عین حال محل مناسبی وجود داشته است که ایشان بتواند خودرو را به آنجا هدایت نماید لذا تصادف رخ نداده است و حادثه‌ای ایجاد نشده است. اگر لغزش (سُرخوردن، لیز خوردن) از مقدار خاصی بیشتر گردد، چسبندگی کاهش میابد. برخی از خودروهای اتوماتیک گه دارای مشکل چوب شدن ترمز در استارت اولیه هستند.(بخصوص در هنگام تابستان که با روشن شدن کولر همراه باشد.) این مشکل از برنامه ایسیو بوده و با ریمپ قابل برطرف شدن می باشد.

با بهبود احتراق و مدیریت بهتر سوخت، میزان گازهای مضر منتشرشده از خودرو کاهش می‌یابد. این امر نه‌تنها به محیط‌زیست کمک می‌کند، بلکه در برخی مناطق، مالکان خودروها را از پرداخت جریمه‌های مربوط به آلایندگی نجات می‌دهد. ریمپ ایسیو می‌تواند تنظیماتی را ارائه دهد که متناسب با سوخت موجود در بازار محلی باشد، تا عملکرد موتور بهینه شود و از آسیب‌های ناشی از سوخت بی‌کیفیت جلوگیری شود. سیستم دیسکی که ترمزگیری بهتری را هم برای خودرو فراهم می‌کند، کمتر تحت تاثیر شرایط جوی قرار می‌گیرند و تبادل حرارتی بهتری هم دارند. برخی محصولات اقتصادی هم از این نوع ترمزها تنها در محور جلوی خود سود می‌برند. چنانچه مشکلی در کامپیوتر ABS، چه به لحاظ نرم افزاری و چه به لحاظ سخت‌افزاری ایجاد گردد، علاوه بر چراغ هشدار سیستم ABS، چراغ هشدار فعال بودن ترمز دستی و یا چراغ هشدار کمبود روغن‌ترمز در سیستم، بر روی صفحه نمایشگرها نمایان خواهد شد.

اگر سرعت یکی از چرخ‌ها به طور ناگهانی کاهش یابد، این سنسورها آن را تشخیص داده و داده‌های لازم را برای جلوگیری از قفل شدن چرخ فراهم می‌کنند. ترمزهای ABS اغلب با سیستم‌های کنترل کننده دیگری مانند EBD (Electronic Brakeforce Distribution) ترکیب می‌شوند. خاصیت ترمز ABS و EBD این است که هر دو با هم برای بهینه‌سازی توزیع فشار ترمز بین چرخ‌ها و جلوگیری از قفل شدن آن‌ها همکاری می‌کنند. سیستم EBD به طور خودکار فشار ترمز را بر اساس بار و شرایط جاده تنظیم می‌کند، در حالی که ABS از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. در جاده‌های یخ‌زده به خاطر لغزنده بودن سطح جاده احتمال قفل شدن چرخ‌ها زیاد است. ترمز ABS در این شرایط به کاهش احتمال سر خوردن خودرو کمک می‌کند، اما رانندگان باید همچنان با دقت و سرعت پایین حرکت کنند تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

اگر در هنگام ترمزگیری، پدال ترمز به طور غیرطبیعی لرزش کند یا صدای خرخر ایجاد کند، ممکن است نشان‌دهنده مشکل در سیستم ABS باشد. صدای خرخر ترمز ABS معمولاً نشان‌دهنده این است که سیستم تلاش می‌کند فشار ترمز را تنظیم کند اما موفق نمی‌شود، که می‌تواند ناشی از خرابی قطعات داخلی باشد. سیستم ABS از سنسورهای متعددی در چرخ‌ها و واحد کنترل الکترونیکی تشکیل شده‌است که اطلاعات مربوط به سرعت چرخ‌ها را پردازش می‌کند. سنسورهای سرعت در دو مدل پسیو (Passive sensors) و اکتیو (Active sensors) وجود دارند که اکتیوها دقت بالاتری دارند. وظیفه نهایی هر دو مدل این سنسورها محاسبه سرعت چرخش چرخها و در نتیجه سرعت حرکت خودرو است. علائم خرابی این سنسور می تواند شامل موارد زیر باشد.در صورت خرابی این سنسور چراغ ای بی اس روشن می شود.ممکن است حتی در ترمزگیری در سرعتهای پایین هم خودرو دچار لرزش شود.چرخ ها به صورت ناگهانی قفل شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همراه مکانیک، لنت ترمز مهم‌ترین قطعه مصرفی در سیستم ترمز ماشین است. ممکن است که در حین رانندگی متوجه شوید گه چراغ سیستم ترمز ضد قفل ABS روشن شده است. بعضی مواقع حتی ممکن است که این چراغ چند لحظه یا دقیقه روشن شود و دوباره خاموش شود. یکی از این معایب، افزایش فاصله توقف در برخی شرایط خاص مانند سطوح بسیار نرم یا برفی است. همچنین، هزینه تعمیر و نگهداری سیستم ABS نسبت به سیستم‌های ترمز معمولی بالاتر است.

این فناوری در آن زمان به عنوان سیستمی برای جلوگیری از لغزش چرخ‌های هواپیما در هنگام فرود طراحی شد. در دهه ۱۹۵۰، شرکت‌های خودروسازی شروع به بررسی امکان استفاده از این فناوری در خودروها کردند. اولین تلاش‌ها برای تولید سیستم ABS در خودروها توسط شرکت‌های مرسدس بنز و بوش (Bosch) صورت گرفت. در دهه ۱۹۷۰، این دو شرکت موفق شدند نسخه اولیه ترمز ABS را برای خودروهای سواری طراحی کنند. یکی از اولین خودروهایی که به این فناوری مجهز شد، مدل مرسدس بنز S-Class در سال ۱۹۷۸ بود.

این سیستم نقش بسیار مهمی در حفظ کنترل خودرو در هنگام ترمزگیری ناگهانی و شرایط اضطراری ایفا می‌کند. ترمز ABS یکی از فناوری‌های حیاتی است که نقش بسزایی در بهبود ایمنی خودروها ایفا می‌کند. وجود این سیستم برای رانندگی در شرایط دشوار جاده‌ای بسیار لازم است و تسلط بیشتری به راننده برای کنترل خودرو می‌دهد. در این مطلب، به بررسی دقیق‌تر عملکرد و مزایای ترمز ABS، نحوه استفاده صحیح از آن و راهکارهای نگهداری و مراقبت از این سیستم خواهیم پرداخت. روشن شدن چراغ ABS به‌معنای این است که سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به‌درستی کار نمی‌کند. در بیشتر خودروها، زمانی که چراغ ABS روشن است، سیستم ترمز همچنان کار می‌کند، اما قابلیت ضد قفل سیستم فعال نخواهد بود.

برای درک بهتر موضوع، به این مثال ساده دقت کنید که سطح خیس به دلیل اصطکاک کمتر بیشتر مستعد لیز خوردن خودرو می باشد. ترمزهای کاسه‌ای از قدیمی‌ترین سیستم‌های ترمز هستند که هنوز هم در برخی خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این بخش، ساختار، مزایا و معایب ترمزهای کاسه‌ای را بررسی می‌کنیم و مواردی که می‌توان از این نوع ترمزها بهره برد، مشخص می‌شود. اگرچه ممکن است در برخی شرایط رانندگی با چراغ ABS روشن بدون خطر به نظر برسد، اما بهتر است این مشکل نادیده گرفته نشود، زیرا ممکن است در شرایط اضطراری، ایمنی راننده و سرنشینان به خطر بیفتد. بنابراین، در صورت مشاهده چراغ ABS، توصیه می‌شود به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل شناسایی و رفع شود. شاید برای شما جای تعجب داشته باشد که چه ارتباطی بین سایز لاستیک و چراغ ABS باشد.

با تنظیم دقیق‌تر پارامترهای موتور، احتراق به شکل کارآمدتری انجام می‌شود، در نتیجه مصرف سوخت کاهش می‌یابد. این مزیت نه‌تنها باعث کاهش هزینه‌های سوخت می‌شود، بلکه برای رانندگانی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد. برای رانندگانی که مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند، وجود سیستم ABS می‌تواند تضمینی برای سفر ایمن‌تر باشد. این سیستم به ویژه در جاده‌هایی با شرایط متغیر مانند گردنه‌ها، مسیرهای کوهستانی یا بزرگراه‌های شلوغ، به رانندگان کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری رانندگی کنند. فرسایش سیستم ترمز یکی از مشکلات رایج است که با نگهداری و سرویس به‌موقع قابل پیشگیری است. عواملی مانند گرمای زیاد، گرد و غبار و روغن‌های نامناسب می‌توانند باعث فرسایش سریع‌تر ترمزها شوند.

توصیه می‌شود به محض روشن شدن این چراغ به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا سیستم ترمز بررسی و تعمیر صورت بگیرد. رانندگی در شرایط نامناسب جاده‌ای مانند برف، باران یا یخ، بدون عملکرد ABS، خطرناک است و می‌تواند به بروز تصادف منجر شود. سیستم ABS از حسگرها و واحدهای کنترل الکترونیکی حساس تشکیل شده است که نیاز به نگهداری و سرویس منظم دارند. این سیستم نه تنها از لغزش و از دست دادن کنترل در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری می‌کند، بلکه فاصله توقف در سطوح لغزنده یا ناهموار را کاهش می‌هد. هزینه ریمپ ایسیو بسته به نوع خودرو، مدل ECU، و تخصص مرکز ارائه‌دهنده خدمات متفاوت است.

با توجه به اهمیت بالای نقش لنت‌ها در ترمزگیری، کارشناسان معتقدند که باید نسبت به عمر مفید این قطعه نیز حساس باشید. در عین حال پیشنهاد می‌کنیم حتی اگر خیلی با خودرو تردد نمی‌کنید، بین 10 تا 12 ماه یکبار وضعیت سلامت لنت ترمز را کنترل کنید. وقتی پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، لنت‌های ترمز با دیسک ترمز درگیر می‌شوند. معمولا از فضای خالی بین رینگ‌های لاستیک خودرو می‌توانید لنت ترمز را مشاهده کنید. تمام خودروهایی که امروزه تولید می‌شوند از سیستم ترمزگیری ABS برخوردار هستند.

توزیع نیروی ترمز (Electronic Brake force Distribution) که به‌عنوان مکمل سیستم ABS در خودروهای مدرن به‌کار گرفته می‌شود، به حسگرهای مختلفی مجهز شده است که به‌صورت لحظه‌ای وضعیت چرخ‌ها را پایش می‌کنند. سپس و درصورتی که اطلاعاتی مبنی‌بر کاهش اصطکاک یک چرخ دریافت کند، نیروی ترمز آن چرخ را کم می‌کند تا از این طریق از قفل شدن چرخ‌ها و ازدست‌رفتن تعادل خودرو جلوگیری کند. قفل شدن چرخ ها یعنی اینکه آنها فرمان پذیری خود را از دست بدهند و اصطلاحا فقط لیز بخورند که این شرایط، بیشتر هنگام ترمزگیری های شدید که میزان اصطکاک لاستیک ها و سطح جاده افزایش می یابد و نیز هنگام رانندگی در مسیرهای لیز اتفاق می افتد. ممکن است هر 4 چرخ یا یکی از آنها قفل شود و سرعتی متفاوت با دیگر چرخ ها داشته باشد. اما به طور کلی هنگام قفل شدن چرخ ها، هر چقدر که راننده فرمان را حرکت دهد، چرخ ها از آن تاثیر نمی پذیرند و روی حالت قبل از قفل شدن به حرکت خود ادامه می دهند. سیستم ترمز یکی از بخش‌هایی است که نیازمند نگهداری منظم و بررسی‌های دوره‌ای است.

ترمزهای دیسکی معمولاً عملکرد بهتری دارند و برای خودروهایی که نیاز به توقف‌های سریع دارند، مناسب‌ترند. از سوی دیگر، ترمزهای کاسه‌ای هزینه کمتری دارند و در خودروهای اقتصادی بیشتر به کار می‌روند. اولین نکته‌ای که باید ذکر کنیم آن است که نمی‌توان زمان مشخص و دقیقی برای تعویض لنت ترمز خودرو تعیین کرد. عوامل مختلفی در عمر مفید لنت ترمز نقش دارند که جلوتر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. عملکرد ترمز ABS بسته به شرایط جاده‌ای متفاوت است و برای دستیابی به حداکثر کارایی، رانندگان باید از نحوه عملکرد این سیستم در شرایط مختلف آگاهی داشته باشند. در این بخش، به بررسی عملکرد ترمز ABS در شرایط جاده خشک، مرطوب، یخ‌زده و برفی می‌پردازیم.

{

Previousخودرو خانوادگی یا اسپرت؟ چگونه با توجه به مشخصات فنی تصمیم بگیریم؟

|}

در جاده‌های برفی، ترمز ABS می‌تواند به کنترل بهتر خودرو کمک کند، اما باید توجه داشت که فاصله توقف در این شرایط ممکن است افزایش یابد. در این صورت باید به صورت پمپاژ و به سرعت ترمزگیری کنید تا از قفل شدن چرخ‌ها و افزایش لیز خوردن خودرو جلوگیری شود. ترمز ABS چگونه عمل می‌کند؟ ترمز ABS با استفاده از سنسورها، سرعت چرخش هر چرخ را به طور مداوم پایش می‌کند. زمانی که این سنسورها تشخیص دهند که یکی از چرخ‌ها در حال قفل شدن است، سیستم ترمز ABS فشار ترمز را به طور خودکار کاهش می‌دهد تا چرخ‌ها به چرخش طبیعی خود ادامه دهند. این فرآیند در چند میلی‌ثانیه اتفاق می‌افتد و بارها در ثانیه تکرار می‌شود، تا جایی که چرخ‌ها از قفل شدن کامل جلوگیری کنند.

وظیفه اصلی این سیستم، جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری ناگهانی است که می‌تواند منجر به لغزش خودرو و کاهش کنترل راننده شود. سیستم ترمز ضدقفل (Anti-lock Brake System) که به استاندارد سیستم ترمزگیری خودروهای مدرن تبدیل شده است، از قفل شدن چرخ‌ها در میان حرکت و در لحظه ترمزگیری جلوگیری می‌کند. در گذشته و در ترمزهایی که از این سیستم بی‌بهره‌اند، با فشرده شدن پدال ترمز، چرخ‌ها امکان چرخش خود را از دست می‌دهند و درصورت ایجاد فشار نامناسب رو پدال، قفل شده و باعث لغزش خودروی روی سطح مسیر می‌شوند. در دنیای مدرن خودروها، ایمنی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های رانندگان و تولیدکنندگان است. یکی از نوآوری‌های کلیدی در این زمینه، سیستم ترمز ضد قفل یا ABS (Anti-lock Braking System) است که به‌طور چشمگیری توانسته است خطرات ناشی از ترمزهای ناگهانی را کاهش دهد. این سیستم با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در زمان ترمزگیری، کنترل بهتری بر روی خودرو فراهم می‌کند و از لغزش و انحراف آن جلوگیری می‌نماید.

این نشت‌ها معمولاً به‌صورت تدریجی اتفاق می‌افتند و ممکن است در ابتدا قابل تشخیص نباشند. به‌همین دلیل، توصیه می‌شود که به‌صورت دوره‌ای سطح مایع ترمز بررسی و در صورت کاهش، مایع اضافه شود. همچنین، باید بررسی سیستم ترمز برای تشخیص محل نشت احتمالی توسط متخصص صورت بگیرد. روشن شدن چراغ هشدار ABS، صدای غیرعادی هنگام ترمزگیری یا تغییر در عملکرد پدال ترمز می‌تواند نشانه‌ای از مشکل در سیستم ABS باشد. عیب یابی دقیق و به موقع سیستم ترمز ABS از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا هرگونه نقص در این سیستم می‌تواند ایمنی سرنشینان خودرو را به خطر بیندازد. یکی از نشانه‌های اولیه مشکل در سیستم ترمز ABS، روشن شدن چراغ هشدار ABS روی داشبورد است.

برای اطمینان از عملکرد بی‌عیب و نقص سیستم ترمز، نگهداری و سرویس منظم آن ضروری است. در این بخش، نکات مهمی برای مراقبت از سیستم ترمز آورده شده است که با رعایت آن‌ها می‌توانید از ایمنی بیشتری در رانندگی برخوردار شوید. با پیشرفت فناوری، سیستم‌های ترمز الکترونیکی وارد بازار شده‌اند که قابلیت‌های متعددی نسبت به سیستم‌های سنتی دارند. ترمزهای الکترونیکی چگونه عمل می‌کنند و چه تفاوت‌هایی با ترمزهای معمولی دارند؟ در این بخش، به این سوالات پاسخ می‌دهیم. در مجموع متخصصان پیشنهاد می‌کنند که زمان تعویض لنت ترمز جلو بین 10 تا 30 هزار کیلومتر است.

شناخت این تنوع به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از قابلیت‌های گسترده سیستم ABS داشته باشیم. یکی از رایج‌ترین انواع، سیستم ABS چهار کاناله است که برای هر چرخ، یک سنسور و یک کانال کنترلی مجزا دارد. عمر بهتر لاستیک و کاهش سایشABS از ایجاد لکه‌های صاف در لاستیک‌ها به دلیل لغزش جلوگیری می‌کند که می‌تواند طول عمر آنها را افزایش دهد. هنگامی که ECU قفل احتمالی چرخ را تشخیص می‌دهد، سوپاپ‌ها را برای تعدیل فشار ترمز فعال می‌کند. سپس پمپ برای بازیابی فشار از دست رفته روغن ترمز در طول این فرآیند فعال می‌شود. ABS در صورتی وارد عمل می‌شود که به ترمز ناگهانی نیاز داشته باشید زیرا از قفل شدن و سر خوردن چرخ‌های خودرو جلوگیری می‌کند.

برای اینکه چرخ ها بدون لغزش و سرخوردن به چرخند، مجموع سرعت های انتقالی و چرخشی در نقطه تماس باید صفر باشد. حالا بیایید ببینیم که چه طور وقتی شما فرمان خودرو را داخل کابین می چرخانید ماشین به همان جهت هدایت می شود. کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی همواره افتخار ارائه خدمات نوین و پیشرو را به شما داشته است. در صورتی که اتصالات و یا خود سنسورها بر اثر ضربه چیزی به آنها یا کثیفی و آلودگی و یا هر عامل دیگری خراب شده باشند، اطلاعاتی از جانب آنهابه سمت ECU ارسال نمی شود و طیعتا چراغ روشن خواهد شد. به‌وسیله دستگاه عیب‌یاب می‌توان کلیه شیرهای سیستم ABS را تست نمود و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل کرد و یا قطعه معیوب را تشخیص داد. با چک کردن جعبه فیوز می توانید فیوز خراب را پیدا و تعویض نمایید تا چراغ چک خاموش شود.

سیستم ترمز ABS یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری در صنعت خودروسازی است که نقش بسزایی در افزایش ایمنی رانندگی دارد. این سیستم با بهره‌گیری از تکنولوژی پیشرفته، کنترل خودرو را در شرایط بحرانی بهبود می‌بخشد و خطر تصادفات را کاهش می‌دهد. آگاهی از نحوه عملکرد، مزایا و نگهداری صحیح سیستم ABS برای هر راننده‌ای بسیار اهمیت دارد. با توجه به اهمیت این سیستم، توصیه می‌شود رانندگان به طور منظم سیستم ABS خودروی خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده هرگونه مشکل، سریعاً به متخصصان امداد کرمان موتور تماس بگیرند. ترمز ABS (مخفف Anti-lock Braking System) یک نوآوری مهندسی در صنعت خودروسازی است که هدف اصلی آن جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمزگیری شدید می‌باشد.

خودروهای جی ای سی به عنوان خودروهایی با استانداردهای ایمنی بالا، به سیستم ABS مجهز هستند. این سیستم به رانندگان جی ای سی این امکان را می‌دهد تا در شرایط اضطراری با اطمینان بیشتری ترمز کرده و کنترل خودرو را حفظ کنند. به عبارت دیگر، اگر مسیر جاده برفی یا یخ‌زده باشد ممکن است شرایطی ایجاد شود که میزان اصطکاک چرخ‌های مختلف با سطح جاده تغییر کند و به این ترتیب، نیاز به سیستم پیش می‌آید که بتواند نیروی ترمز به هر چرخ را تحلیل و میزان کند. استفاده از EBD در خودروهای سواری و حتی باری هم بسیار متداول است؛ چراکه ممکن است در اثر سوارشدن سرنشینان یا حمل بار در جهتی مشخص، اصطکاک میان چرخ‌ها و جاده تغییر کند و به این ترتیب، تجهیز خودرو به EBD ضروری باشد. چنانچه رینگ و لاستیک غیراستاندارد بر روی خودرو نصب شود، در عملکرد ABS اختلال ایجاد خواهد شد لذا از نصب رینگ و لاستیک غیراستاندارد بر روی خودرو، پرهیز نمایید.

{خودرو|car} https://daroromiekojast.ir/
بهترین مپر در ارومیه